“Unha
sociedade que priorice a liberdade sobre a igualdade,
conseguirá un alto grao de ambas"
conseguirá un alto grao de ambas"
Milton Friedman.
Libre para elexir.
Un dos mecanismos máis eficaces para incentivar o
individualismo, como paradigma do sistema capitalista, baséase no fomento da ilusión
de elixir. Unha ilusión, a de elixir, hiperpresente nunha sociedade de
consumo como a actual, en que a capacidade de elixir se converte en sinónimo de
liberdade plena do individuo e, polo tanto, de verdadeira democracia.
O grande cambio pasa pois por superar a elección-competición
para alcanzar o discernimento xurdido da cooperación. A loita polo poder debe
ser substituída pola responsabilidade do deber. Nese sentido, todos os que
teñen traballado de xeito cooperativo, leal e solidario, saben que a elección é
un simple pero necesario trámite.
Así, un exerce a súa liberdade cando elixe entre unha marca
ou outra de refresco, cando elixe entre un partido político a ou b,
ou cando pode elixir entre dous argumentos contrapostos. Vivimos na sociedade
do si e do non, do branco e do negro, do novo e do antigo, dualismos sen
matices só resoltos pola capacidade de elixir, aínda que sexa de xeito
compulsivo. Elixo, logo existo.
Na primeira restauración Borbónica configurada na
transición, o pobo puido decidir entre votar a favor ou en contra da
Constitución, puido elixir entre OTAN SI ou OTAN NON, mais nunca tivo a
oportunidade de participar nun proceso de construcción deliberativa e colectiva
do país.
Pola contra, todos e cada un dos febles mecanismos de
participación existentes, a maior parte das diversas formas de asociacionismo e
moitas das formas tradicionais de colectivización do traballo, foron
desaparecendo engulidas polo sacrosanto valor da liberdade individual.
A liberdade individual como elemento central na definición
da identidade, por riba de todo e de todos. Así para David Harvey, o leitmotiv
da cultura urbana burguesa baséase na explotación narcisista do eu, a
sexualidade e a identidade, como se mostra no amplo abano de
autorepresentacións creadas no Facebook e en Twitter. Ou dito nas verbas de
Michael Foucault, asistimos ao nacemento dun biopoder que converte todo o que
unha vez foi vivido, en meras representacións. Xorde así unha nova realidade, a
virtual, sexa ou non dixital. Persoas que construén o seu propio avatar, máis
facilmente vendible, máis atractivo para o mercado, con maior probabilidade de
éxito. Virtualidade e construcción de relatos verosímiles pero
interesados.
Tal e como lucidamente afirma Javier Montero nun artigo recente,
ofrécese así pastiche como información, parodia como entretemento, propaganda
como información, cinismo e hipocrisía como reflexión, ao que eu engadiría
elección como democracia. A posibilidade de elixir entre diversos medios de
comunicación de masas permítenos ter a ilusión de estar informados, a
posibilidade de cambiar de canal de televisión, a ilusión de estar entretidos.
No eido político, votar-elixir convértese, así, nun
substitutivo do feito democrático. O elector pasivo consume democracia cada
catro anos elixindo os seus representantes.
A ilusión de elixir tense convertido, sen dúbida, nunha das
síndromes da sociedade postmoderna. A elección como parodia da participación. A
elección pasiva como sucedáneo da potencialidade creadora das persoas. A
elección como antítese dos procesos construtivos colectivos dende a base. A
cega elección asesorada por managers e coachers, incentivada
polos creadores de opinión. Elección mediada. Elección sen información nin
formación. Elección, mais non participación.
Por iso, agora, irrompe no debate político o
establecemento de primarias abertas na elección dos cadros políticos dos
partidos. Debate de nomes, elección entre personalismos, duelo de carismas. As
vellas novas formas de liderado. Política Pop no escenario dos egos. O
capitalismo ten unha habilidade sagaz para permitir espazos de transgresión que
permitan explorar e mesmo bordear os límites do propio sistema, como fixo o
Punk ou outras formas de rebeldía, mais sempre que o sexan sen causa ou con
escaso compromiso social. Pronto todos os partidos do sistema, terán primarias.
Sen dúbida, a capacidade de elixir é fundamental, como tamén
o son seguramente o establecemento de primarias nos partidos, mais só se se
entenden ambos mecanismos como unha parte máis, a parte final, se se quere, dun
proceso de radicalidade democrática, en que os axentes participantes teñen
coñecemento da realidade obxecto de decisión. Do contrario, as persoas son
reducidas ó que Lyotard chamaba 'simples decididores'.
Primarias sí, limitación de mandatos e revogación dos cargos
públicos tamén, pero nada mudará se non se transforma a estética da libre competición
pola ética da solidaria colaboración, tamén nos partidos. Difícilmente a esquerda política e social poderá construir unha alternativa verosímil e capaz, asumindo as ferramentas e os dogmas do sistema que pretende mudar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario